Translate

onsdag 22 oktober 2014

Rewind • del 50

Med laptopen i knäet satt jag på golvet i vardagsrummet, lutandes mot soffan och bläddrade igenom alla bilder vi hade tagit under helgen. Nu när vi hade kommit hem igen kunde jag äntligen andas ut och säga att det gick bra. Nå ja, största delen utav helgen i alla fall.
Morgonen efter mitt samtal med Theos farmor, gick vi ut på en lång promenad där Eric och Theo fick se staden jag var uppvuxen i. Jag träffade på en gammal klasskompis som gav mig och Theo en elak blick innan hon gick över vägen för att fortsätta på andra sidan. Som om hon inte kunde gå förbi oss. Löjligt! Senare den kvällen tog mina föräldrar hand om Theo så att jag, Eric och min bror gick ut på kvällen. Det var riktigt länge sedan för mig. Fem år för att vara exakt. Där hade en hel del bilder tagits som jag var tvungen att radera eftersom de var så suddiga. Vi hade haft en riktigt rolig kväll där min bror och Eric kunde lära känna varandra och efter att ha lekt över beskyddande och förhört Eric om allt möjligt så erkände Max att han gillade honom och jag kunde äntligen slappna av. Drink efter drink köptes in och till slut fick vi gå hemåt eftersom jag inte ville bli för full. Inte för att Theo skulle vara vaken nu men tänk om han hade varit det? Vad för sorts förebild hade jag varit då?
Den sista bilden som kom  upp satt jag och stirrade på länge. Nästan alldeles för länge för att det skulle anses normalt men jag kunde inte låta bli för den var så...vacker! Ljuset, bakgrunden...han...allt var perfekt i den. Jag bestämde mig för att göra ett litet collage där jag satte ihop bilder på oss allihop från helgen och andra småbilder för att fylla tomheten helt enkelt och så sattes den som bakgrundsbild. Perfekt! En bild på Eric och Theo där de går på en gräsplätt, fördes över till telefonen och blev en bakgrundsbild där. De var med ryggen mot kameran och Theo höll en boll under armen och med hans fria hand höll han Erics. Jag hade gått bakom dem med mina föräldrar och Max och kunde inte riktigt låta bli att ta ett kort. 

Ett par snabba knackningar hördes på dörren och jag såg Theo rusa mot den för att öppna. Medan jag stängde ner skärmen och la undan datorn ropade Theo att det var Eric och det tog bara några sekunder innan de kom in i rummet. Eric med Theo på axlarna fick ducka lite för att inte Theo skulle slå i sig i dörren. "Hej!" Han hälsade tillbaka med en kyss som fick Theo att ge ifrån sig ett äcklat läte och hålla händerna för ögonen. Vi satte oss ner i soffan och Eric såg lite allvarligare på mig. 
"Jag har tänkt på en sak väldigt länge och kände att det var dags att fråga nu."
"Okej, vad är det?"
"Ni behöver inte svara direkt, tänk på saken om det behövs, det är ett stort steg och det är jag medveten om."
"Vad är det Eric?"
"Allt mellan oss har gått så bra nu, visst vi har haft toppar och dalar och allt vad det nu heter men vem har inte det? Så jag tänkte att...eh...ja...att...det kanske var dags att flytta in tillsammans?" Jag tappade hakan. "Vi kan köpa ett litet hus och göra precis vad vi vill med den och vi behöver inte stressa med att hitta något heller så att när vi väl hittar det så är det perfekt och vi kommer då direkt veta om det passar oss eller inte, vad säger ni?" Jag såg på Theo som nu hade hoppat ner från Erics axlar och ställt sig på soffan bredvid honom.
"Vad säger du Theo? Vill du bo med Eric?" Han log ett stort leende och klappade glatt.
"Ja mamma, vi kan flytta nu! Ska vi flytta nu?! Får alla leksaker flytta med?!" 
"Då ska vi flytta ihop!" Log jag och jag tror inte jag har sett Eric se så lättad ut någonsin förut. "Och självklart får dina leksaker flytta med men vi ska inte det riktigt än." Fnissade jag och Theo damp ner i soffan mellan oss två.
"Kan vi kolla på Toy Story nu då?" Jag och Eric skrattade åt hur lätt han hade kunnat byta samtalsämne men vi båda nickade och höll med. Vilket bättre sätt finns det att fira det här på än med Toy Story?
______________________________________________________________
Ännu en del uppe och det här är faktiskt sista delen! Känns konstigt att skriva det men så är det! Nästa del som kommer upp är epilogen! Jag vet att jag har varit kass på att uppdatera under den här novellen och det ber jag om ursäkt för, jag har bara haft så mycket att göra som har kommit i vägen men nu har vi kommit till slutet i alla fall! Nästa stopp; epilogen! X

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar